El Consell d'Infants exposa en Audiència Pública les propostes per millorar els centres cívics i la participació infantil

Dijous 10 Juny, 2021
Alcaldia
Participació, Bon Govern i Serveis Generals

L'alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha presidit aquest dijous, 10 de juny l'Audiència Pública del Consell d'Ints en la qual els representants dels centres educatius participants han presentat al consistori les propostes treballades durant el curs sobre com millorar els centre cívics i la participació ciutadans dels infants. L'acte, que s'ha realitzat per via telemàtica i en el qual hi han assistit diversos membres de la corporació municipal, també ha comptat amb la participació del regidor d'Educació, Daniel Recasens, que promou el programa; i la regidora de Participació, Bon Govern i Serveis Generals, Montserrat Flores, com a regidora responsable del tema tractat durant el curs.

Les propostes realitzades durant l'acte han estat les següents:

  • Eduard Toda, Salma Berraha Rabil i Laura Mendoza Sebastián: Espai per fer tallers de primers auxilis.
  • Sant Pau, Sara Fernández Castaño i Elías Ait Hamou Imamone: Fer aplicació de centres cívics on hi surti informació i novetats per estar-ne al dia de les coses noves, en quines condicions, característiques de les activitats.... i que reculli l’opinió dels ciutadans per fomentar la participació.
  • Sant Josep, Martí Prats Roig , Paula Guinovart Murria i Aret Pont Baules: Taller de ciències per poder fer experiments.
  • Marià Fortuny, Chahinaz Izlane El Khalffaouy , Marwa En Naoui Mekkaoui: Pista de patinatge sobre rodes per fer classes i competir.
  • Rosa Molas, Ana Cabrera Berzosa i Eric Fortuny Martí: Lligueta d’escacs entre infants de diferents centres cívics o altres jocs de taula.
  • Cèlia Artiga, Lis Torralba Gilabert i Anna Fernàndez Ubach: Centre cívic al barri Sol i vista o transport gratuït per anar al més proper.
  • Prat de la Riba, Numida Khattout, Ezequiel Petrucci i Hanna Yarouti: Sortejar inscripcions a activitats mensuals o anuals per qui no pugui pagar-les o pagar-ne a qui no ho pugui fer.
  • Doctor Alberich i Casas, Raisa Maria Ezaru i Valentina Fuentes Valls: Sala per aniversaris o festes (grups privats) per reservar
  • Rubió i Ors, Adan Porras Martinez, Mireia García Martín-Moreno: Activitats de robòtica, format tallers
  • Rosa Sensat, Amina Koudi i Janate El Mouden: Màquina de begudes i menjar
  • Mowgli, Laia Rodríguez i Alex Alabi: Organització de sortides i excursions a Reus i voltants per conèixer millor la ciutat (amb familiars i altres només d’infants)
  • General Prim, Tatiana Rodríguez Correa, Alba Victorio Granados , i Khaid EL Bouhassani: Crear una sala polivalent amb equipament audiovisual (pantalla cinema, altaveus...) que ens serveixi per realitzar diferents tipus d’activitats des de classes de ioga, visionat de pel·licules, classes de ball, de teatre, etc.
  • Ganxets, Marc Garcia i Carla Rodríguez: Espai amb jardí per plantar una planta i poder anar a tenir-ne cura o posar un responsable que ho faci, regar-la , per veure el creixement de diferents plantes, com un jardí o hortet.
  • Isabel Besora, Elsa Musté, Adrià Recageño i Carla Segarra: Sala fosca per activar els sentits: olfacte, tacte....
  • Misericòrdia, Amina Addi i Ibtissame Abounasar Ouikhl: Reunions d’infants i del consell d’infants als centres cívics per poder participar més a la vida de la ciutat
  • Montsant, Adriana Ahumada Fernandez i Artiz Mulero Burgos: Sala d’estudi insonoritzada per tocar instruments, llegir, treball en grup, biblioteca per informar-se i accés a ordinadors (amb horaris per cada activitat i reserva).
  • Maria Cortina, Adrià Planas Cámara i Cèlia Alberich Barberà: Activitats programades i reserva d’espais lliures en horari lectiu per poder anar a fer-hi activitats (tallers.....)
  • La Salle, Joan Margalez Valen , Jesús Rubio Perez, i Eric Blasco Marmol: Plataforma virtual municipal en la que es puguin compartir propostes d’informació vinculades a l’emergència climàtica
  • La Presentació, Laia Duch Gracia Vallaure i Hugo Romero Noguero: Taller per aprendre a crear i dissenyar jocs d’ordinador i aplicacions (aprendre de manera divertida) .
  • Puigcerver, Pol Cavalle, i Carlota Rivas: Que hi haguessin mascotes als c cívics perquè els nens i nenes que no en poden tenir a casa poguessin anar a cuidar-les, ja que hi ha famílies que no en poden tenir.
  • Joan Rebull, Gerard Tàpia Nogués , Aleix Pego Oliver i Glòria Mestre Escoda: Espai de multijocs (de taula, carrer, virtuals....) per jugar i compartir amb altres nens i nenes.

21 escoles participants
Enguany, 21 escoles de Reus han portat el programa Infants Ciutadans a les aules de 5è de primària. En total hauran participat en el programa aquest curs uns 950 alumnes de les següents escoles: Alberich i Casas, Cèlia Artiga, Els Ganxets, General Prim, Isabel Besora, Joan Rebull, La Salle, Maria Cortina, Marià Fortuny, Maria Rosa Molas, Misericòrdia, Montsant, Mowgli, Prat de la Riba, Presentació, Puigcerver, Rosa Sensat, Rubió i Ors,  Sant Josep, i  Sant Pau.

l programa Infants Ciutadans està promogut des de la Regidoria d'Educació i se centra en l'alumnat de 5è de primària de les escoles inscrites. Cada curs es proposa un tema sobre el que demanar l'opinió dels infants i promoure així en el sí de les escoles espais de reflexió al voltant d'un àmbit en el que el govern de la ciutat té molt d'interès en millorar, i per tant està obert a escoltar i incorporar la mirada de tota la ciutadania. Per això compta amb la col·laboració professional d'una altra regidoria que està més vinculada al centre d'interès proposat. Enguany l'encàrrec que s'ha fet als infants ha estat com millorar els centres cívics la participació ciutadana dels infants, i s'ha treballat conjuntament amb la Regidoria de Participació, Bon Govern i Serveis Generals.

Infants Ciutadans, el programa implantat des de l'any 1998 a Reus i impulsat en els últims anys pel Pla Educatiu d’Entorn, amb l'objectiu de promoure la participació activa dels alumnes de les escoles de la ciutat en la construcció, el desenvolupament i la millora de Reus, ha fet enguany un pas més en els seus objectius amb la voluntat que els infants, a més de fer aportacions per millorar la ciutat, facin una reflexió a l'entorn de la participació. Es pretén que els alumnes aprenguin a participar participant; i que dissenyin la seva pròpia experiència de diàleg, reflexió i presa de d'acords, que ha de culminar amb la recollida de propostes en relació al tema que es treballa.

Els objectius del programa i del nou enfoc s'emmarquen en les línies que estableixen el Reglament Municipal de Participació Ciutadana, el Pla Estratègic de Participació Ciutadana que el desenvolupa i el Pla d'Acció Municipal Reus 2019-2023.

Galeria imatges: