El programa Infants Ciutadans reforça l'objectiu de fer reflexionar els alumnes a l'entorn dels processos de participació

Dimarts 25 Maig, 2021
Participació, Bon Govern i Serveis Generals
Educació

Infants Ciutadans, el programa implantat des de l'any 1998 a Reus i impulsat en els últims anys pel Pla Educatiu d’Entorn, amb l'objectiu de promoure la participació activa dels alumnes de les escoles de la ciutat en la construcció, el desenvolupament i la millora de Reus, fa enguany un pas més en els seus objectius amb la voluntat que els infants, a més de fer aportacions per millorar la ciutat, facin una reflexió a l'entorn de la participació. Es pretén que els alumnes aprenguin a participar participant; i que dissenyin la seva pròpia experiència de diàleg, reflexió i presa de d'acords, que ha de culminar amb la recollida de propostes en relació al tema que es treballa.

Enguany, 21 escoles de Reus porten el programa Infants Ciutadans a les aules de 5è de primària per tractar sobre “La participació ciutadana. El paper dels centres cívics”.

El pla de treball per desenvolupar aquests objectius és el següent:

  1. Treball intern de les regidories d’Educació i de Participació, Bon Govern i Serveis Generals (desembre 2020-febrer 2021): Treball transversal per planificar i dissenyar el nou model participatiu i s’elabora el material didàctic i audiovisual.

  1. Trobades amb els professors dels centres educatius (Febrer 2021): S'explica què és el programa Infants Ciutadans, la temàtica i els nous objectius de l'edició 2021. És aquí on es donen les pautes perquè cada centre pugui dissenyar el seu propi procés participatiu intern implicant la resta d’alumnes de cada escola, en base a les fases següents: Planificació; informació i difusió; deliberació i recollida de propostes; retorn dels resultats; seguiment; i avaluació.

  1. Sessions de treball a les escoles (febrer-març 2021): Els alumnes de 5è són els encarregats d’explicar el projecte i promoure la participació de tots els alumnes; primer es dissenya la metodologia i el procés participatiu, i després es recullen les propostes. Les sessions compten amb l’acompanyament del personal tècnic de les dues regidories implicades. És la fase també d’escollir als representants de cada centre escolar en l’Audiència Pública.

  1. Audiència pública (10 de juny): És l’espai participatiu de trobada entre els alumnes de 5èè i els representants polítics. Se celebrarà en format virtual i la podran seguir les famílies, el professorat i els mitjans de comunicació. Els alumnes de 5è ho podran veure en directe a les escoles.

  1. Consell d’Infants: Durant el curs següent el Consell d’Infants es reunirà amb l’equip tècnic municipal i l'Alcalde per fer retre comptes i fer el seguiment de les propostes presentades. Els consellers i conselleres poden alçar sempre que ho considerin les seves propostes, sol·licitar convocatòria del consell, i suggerir temes per a sotmetre a l’opinió dels infants de Reus.

Els objectius del programa i del nou enfoc s'emmarquen en les línies que estableixen el Reglament Municipal de Participació Ciutadana, el Pla Estratègic de Participació Ciutadana que el desenvolupa i el Pla d'Acció Municipal Reus 2019-2023:

  • Incorporar la mirada dels infants en les polítiques públiques i actuacions municipals.
  • Implicar als nens i nenes en el  procés de pressa de decisions públiques a través del diàleg, el debat i la reflexió col·lectiva, i el desenvolupament d’habilitats com l’empatia, el respecte,  l’escolta activa,  i la capacitat de treballar de manera col·laborativa i d’arribar al consens.

  • Fomentar valors relacionats amb la cultura democràtica i participava.

  • Fer pedagogia de la participació ciutadana, aprenent els uns dels altres.

  • Crear escola de ciutadania.

  • Aprendre des de la pròpia experiència: a participar s’aprèn participant.

  • Dotar els centres educatius d’eines metodològiques de participació, presencials i digitals, perquè s’apropin al seu ús i les puguin aplicar als projectes participatius propis de cada centre educatiu.
Galeria imatges: